Vanwege tijdgebrek binnen het bestuur en het beperkte aantal inzendingen per enquete, heeft het bestuur besloten om het Huurderspanel op te heffen. Er zijn nog voldoende andere kanalen om uw ervaringen en suggesties met ons te delen, waaronder onze telefonische beantwoordservice, e-mail en ons inloopspreekuur op maandagochtend. Blijf dus meedenken en meedoen als (toekomstige) huurder van Woonbedrijf!
Enquete december 2017: Totaal 14 inzendingen
De wachttijden voor een huurwoning lopen sterk op. Daarvoor zijn een aantal oorzaken aan te wijzen:
De Huurdersvertegenwoordiging Woonbedrijf is doorlopend in gesprek met Woonbedrijf over het toewijzingsbeleid en over de beschikbare woningvoorraad. Enige tijd geleden bleek dat het toewijzingsbeleid via de site Wooniezie niet waterdicht was. Er doen verhalen in de regio de ronde, dat mensen soms tegen betaling sneller aan een woning komen. Daarom waren wij, Huurders van Woonbedrijf, nieuwsgierig naar uw persoonlijke ervaringen. Lees onderstaand document voor de uitslag.
- Er zijn minder huurwoningen beschikbaar, o.a. doordat mensen blijven langer in hun woning blijven wonen (geen doorstroming).
- Er verdwijnen sociale huurwoningen naar de vrije sector.
- Er worden oudere, goedkope, huurwoningen gesloopt of verkocht.
- Er zijn veel mensen met een urgentieverklaring, een gedeelte van de sociale huurwoningen zijn bestemd voor bijzondere doelgroepen.
De Huurdersvertegenwoordiging Woonbedrijf is doorlopend in gesprek met Woonbedrijf over het toewijzingsbeleid en over de beschikbare woningvoorraad. Enige tijd geleden bleek dat het toewijzingsbeleid via de site Wooniezie niet waterdicht was. Er doen verhalen in de regio de ronde, dat mensen soms tegen betaling sneller aan een woning komen. Daarom waren wij, Huurders van Woonbedrijf, nieuwsgierig naar uw persoonlijke ervaringen. Lees onderstaand document voor de uitslag.

hvw_enquete_inschrijving.pdf | |
File Size: | 45 kb |
File Type: |
Uitslag enquete juni 2017: Totaal 30 Inzendingen
Duurzaamheid is een onderwerp, dat de komende jaren veel aandacht en energie zal vragen. Ook Woonbedrijf zet zich in voor een duurzame leefomgeving. Huurders en corporaties moeten verantwoordelijkheid nemen voor een duurzame samenleving. Er moeten ook veel keuzes gemaakt worden. De Huurdersvertegenwoordiging zal hierbij een mening moeten vormen.
In verband met de vakanties heeft de uitslag van ons onderzoek wat langer op zich laten wachten, onze excuses daarvoor. We hebben 50 leden van het Panel gevraagd hun mening te geven, we hebben 30 ingevulde enquêtes retour gekregen. Alle deelnemers bedankt voor de respons! Hieronder geven we een korte samenvatting van de resultaten, download het PDF document hiernaast voor de volledige analyse. Als we naar de vraag kijken: “Wat vindt de huurder belangrijk en waar moet de huurdersvertegenwoordiging zich voor inzetten”, dan scoren betaalbaarheid, beschikbaarheid en kwaliteit het hoogst, in deze volgorde. Dus; eerst zorgen voor betaalbare woningen, dan voor meer keuze en als laatste mag de kwaliteit van de woningen nog omhoog. Betaalbaarheid De afgelopen jaren heeft de Stichting Huurdersvertegenwoordiging Woonbedrijf zich met succes ingezet voor betaalbare huisvesting: in de afgelopen drie jaar is er slechts één keer sprake geweest van een minimale huurverhoging. Wij blijven ons daarvoor inzetten. Beschikbaarheid Daarnaast moeten er volgens de deelnemers aan de enquête meer woningen beschikbaar komen. Dit kan door nieuwbouw, maar dat kan ook door andere keuzes te maken zoals; doorstroming naar andere woningen bevorderen, door te kiezen voor andere woonconcepten, of door bedrijfsgebouwen een woonbestemming te geven en deze voor bewoning geschikt te maken. Duurzaamheid De nadruk van de enquête lag op het onderwerp duurzaamheid. Het merendeel van de deelnemers gaf aan dat duurzaamheid bij hen een lagere prioriteit heeft dan beschikbaarheid en kwaliteit. De verklaring daarvoor is niet zo moeilijk te bedenken, er is immers vooral behoefte aan een dak boven je hoofd, en dan pas een “goed” dak in een duurzame woning. Uit de opmerkingen bij de enquête blijkt wel, dat huurders bereid zijn mee te investeren in duurzaamheid. In dat geval moet duidelijk zijn waarvoor ze betalen. Energiebesparende maatregelen, die vaak gepaard gaan met comfortverhogende voorzieningen, leveren direct een voordeel op in de energiekosten. De deelnemers geven aan, dat een gedeelte (tussen de 25% en 50%) daarvan verrekend mag worden met de verhuurder, maar de huurder wil zelf ook voordeel behalen. Een enkeling wil zelfs meer investeren als dat ten goede komt aan het milieu. Download de rest van de analyse hiernaast, of neem direct contact met ons op. |
![]()
|
Huurderspanel HVW: Totaal 30 inzendingen
Als Huurders-vertegenwoordiging kijken we nu als eerste naar:
Beschikbaarheid 14 Betaalbaarheid 12 Kwaliteit 4 |
Bouwen en verduurzamen tegelijkertijd is te duur. Welke keuze moeten gemeente en corporaties maken?
Bouwen 14 Duurzaamheid 14 Beide 2 |
Als de huurder aan duurzaamheid moet meebetalen, is dit:
Kostenneutraal 21 Deel voor huurder 9 Hogere huur 0 |
Als de corporatie investeert in energiemaatregelen, naar wie moet het voordeel gaan?
Tot 10 procent 27 Tot 25 procent 3 Tot 50 procent 0 |
Duurzaamheid kost geld, hoe wordt dit betaald?
Voordeel huurder 10 Gedeeld voordeel 15 Kostenneutraal 5 |
Uitslag enquete mei 2017
In mei hebben we ons Digitale Huurderspanel enkele vragen gesteld over Bewonerscommissies bij hun in de buurt. Naast het Digitale Huurderspanel hebben we ook de aanwezigen tijdens de Algemene Jaarvergadering deze vragenlijst laten beantwoorden. Omdat veel aanwezigen reeds betrokken waren bij de Bewonerscommissie Hanevoet, hebben we deze resultaten niet meegenomen in de onderstaande uitslag. We mogen wel stellen dat een enthousiaste Bewonerscommissie in de wijk de bewoners meer actief maakt omtrent huurderszaken. Ook uw stem is welkom, meld u daarom aan voor ons Digitaal Huurderspanel. Elke enquete is anoniem, we verzamelen geen persoonlijke gegevens. Alleen uw e-mail adres is voldoende.
Huurderspanel HVW: Totaal 19 inzendingen
Weet u of er bij u in wijk een Bewonercommissie bestaat?
JA: 11
NEE: 8
Zo ja, heeft u zelf (regelmatig) contact met deze commissie?
JA: 4
NEE: 14
Zo ja, wat is de naam van deze commissie en heeft u ook contactinformatie? (Gegevens bekend bij StHVW)
JA: 3
NEE: 5
Vindt u dat een wijkvertegenwoordiging van huurders belangrijk is?
JA: 19
NEE: 0
Bent u bereid zelf een actieve rol te spelen voor huurders bij u in de wijk?
JA: 3
JA, alleen per mail: 5
JA, alleen telefonisch: 0
JA, alleen persoonlijk met buurtbewoners: 1
NEE: 10
JA: 11
NEE: 8
Zo ja, heeft u zelf (regelmatig) contact met deze commissie?
JA: 4
NEE: 14
Zo ja, wat is de naam van deze commissie en heeft u ook contactinformatie? (Gegevens bekend bij StHVW)
JA: 3
NEE: 5
Vindt u dat een wijkvertegenwoordiging van huurders belangrijk is?
JA: 19
NEE: 0
Bent u bereid zelf een actieve rol te spelen voor huurders bij u in de wijk?
JA: 3
JA, alleen per mail: 5
JA, alleen telefonisch: 0
JA, alleen persoonlijk met buurtbewoners: 1
NEE: 10
Uitslag enquete maart 2017
We hebben onderstaande vragen gesteld aan ons eigen Huurderspanel en aan het Klantenpanel van Woonbedrijf. We hebben zelf een voorselectie gemaakt van onderwerpen waar de panelleden uit konden kiezen. Daarnaast was er gelegenheid zelf suggesties aan te dragen en vragen te stellen. Onderstaand ziet u de resultaten, bedankt voor uw reacties. Mocht u interesse hebben om lid te worden van ons Huurderspanel, dan kunt u zich via het formulier op deze pagina aanmelden. Uw gegevens worden anoniem verwerkt. Persoonlijke vragen en opmerkingen worden individueel beantwoord, u zult hier nog een persoonlijk bericht voor ontvangen.
Huurderspanel HVW: Totaal 18 inzendingen
Vraag: Ik zou graag meer weten over...
Buurtactiviteiten: 8
Zonnepanelen en alternatieve vormen van energie: 9
Onderhoud aan de woning: 12
Woningwet en regels voor huurders: 9
Renovatie en groot onderhoud: 5
Activiteiten van de Huurdersvertegenwoordiging: 12
Bewonerscommissies in de buurt: 11
Het toewijzen van Woningen: 8
We gaan met deze informatie aan de slag. Het is duidelijk dat er, naast informatie over o.a. onderhoud aan de woning, vooral ook behoefte is aan informatie over de Huurdersvertegenwoordiging en over bewonerscommissies in de buurt. Volg ons via onze website en Facebookpagina. U kunt direct contact met ons opnemen via ons postadres en tijdens kantooruren zijn we ook telefonisch te bereiken.
Buurtactiviteiten: 8
Zonnepanelen en alternatieve vormen van energie: 9
Onderhoud aan de woning: 12
Woningwet en regels voor huurders: 9
Renovatie en groot onderhoud: 5
Activiteiten van de Huurdersvertegenwoordiging: 12
Bewonerscommissies in de buurt: 11
Het toewijzen van Woningen: 8
We gaan met deze informatie aan de slag. Het is duidelijk dat er, naast informatie over o.a. onderhoud aan de woning, vooral ook behoefte is aan informatie over de Huurdersvertegenwoordiging en over bewonerscommissies in de buurt. Volg ons via onze website en Facebookpagina. U kunt direct contact met ons opnemen via ons postadres en tijdens kantooruren zijn we ook telefonisch te bereiken.
Klantenpanel Woonbedrijf: Totaal 461 inzendingen
Vraag: Ik zou graag meer weten over...
Buurtactiviteiten: 21%
Zonnepanelen en alternatieve vormen van energie: 33%
Onderhoud aan de woning: 59%
Woningwet en regels voor huurders: 29%
Renovatie en groot onderhoud: 43%
Activiteiten van de Huurdersvertegenwoordiging: 38%
Bewonerscommissies in de buurt: 28%
Het toewijzen van Woningen: 25%
Uit de enquête bij het klantenpanel van Woonbedrijf komen dezelfde behoeftes naar voren: men wil o.a. meer informatie over de Huurdersvertegenwoordiging. Hoewel veel huurders wel op de hoogte zijn van ons bestaan, zijn er ook veel huurders die we als Huurdersvertegenwoordiging nog niet hebben bereikt. We werken er hard aan ALLE huurders van Woonbedrijf te betrekken bij onze activiteiten. Daarnaast blijkt uit de enquête, dat er behoefte is aan meer informatie over renovatie, groot onderhoud en onderhoud aan de woning.
Buurtactiviteiten: 21%
Zonnepanelen en alternatieve vormen van energie: 33%
Onderhoud aan de woning: 59%
Woningwet en regels voor huurders: 29%
Renovatie en groot onderhoud: 43%
Activiteiten van de Huurdersvertegenwoordiging: 38%
Bewonerscommissies in de buurt: 28%
Het toewijzen van Woningen: 25%
Uit de enquête bij het klantenpanel van Woonbedrijf komen dezelfde behoeftes naar voren: men wil o.a. meer informatie over de Huurdersvertegenwoordiging. Hoewel veel huurders wel op de hoogte zijn van ons bestaan, zijn er ook veel huurders die we als Huurdersvertegenwoordiging nog niet hebben bereikt. We werken er hard aan ALLE huurders van Woonbedrijf te betrekken bij onze activiteiten. Daarnaast blijkt uit de enquête, dat er behoefte is aan meer informatie over renovatie, groot onderhoud en onderhoud aan de woning.